Passion...

Jag har en passion. Det går inte att säga nej när den väl gör sig påmind. Det är omöjligt. Helt omöjligt. Jag bara måste följa frestelsen. Min passion är Ananas. Så nu tänkte jag berätta lite om ananasen för er.


Ananas (Ananas comosus) kommer ursprungligen från Brasilien och Bolivia, och det tropiska Amerika är fortfarande det ända stället där ananasen växer vilt. Den första europé som någonsin åt Ananas var Christoffer Columbus, och han hjälpte efter det till med spridningen av frukten.

En odlad ananasplanta lever i ungefär tre år, och bär frukt när den är 2-3 år, sedan vissnar den och dör. Själva frukten kan väga över två kilo, och är en rosettväxt.

För att kunna äta frukten måste man ta av det taggiga skalet och det träiga partiet i mitten. Det är därför konserverad annanas är i form av en ring, med ett hål i mitten. Det kan även vara i mindre bitar, och man hittar ofta kanderad ananas i affärerna. Vanligaste användningsområdet är i olika desserter och fruktsallader, och numera äter man frukten året runt, medan man tidigare mest ätit ananas till jul.


Ananas är en bra källa för mangan, och innehåller även mycket Cvitamin och B1vitamin. Ananasen innehåller även bromelin, ett enzym som hjälper till at bryta ner proteiner. Det är därför vanligt att man har ananans-juice i köttmarinader då det gör köttet mörare. Det sönderdelar även proteiner i grädde och hindrar gelatin från att stelna, och man bör därför blanda dessa ingredienser så sent inpå ätande som möjligt.

Vissa tror att ananas kan hjälpa mot vissa tarmproblem, och vissa tror det kan hjälpa till att "starta" barn som inte vill komma ut ur mammas mage. Det kan även hjälpa till att öka ämnesomsättningen.

Vissa kan dock när de äter färsk ananas känna en irritation på tungspetsen.

Bild: YLE Bildtjänst / Arja Lento   




Jag måste påpeka att jag även gav ett tips till hur man tillagar kött. Det händer inte ofta. Uppmärksamma det!
Kommentarer
Postat av: Maria

Usch! Jag gillar inte ananas.

2007-10-08 @ 21:02:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0