Det här tycker jag var intressant

En artikel som DN skrivit om hur H&M inspekterar sina fabriker i Kina.

Mycket läsvärd.

Köper man kläder på H&M är det viktigt att man förstår hur de som jobbar i fabrikerna har det. Att det ha och fortfarande kan finnas barnarbetare, människor utom de mänskliga rättigheterna osv. Självklart gör H&M och alla andra affärer vad de kan för att förhinda detta, Men det blir ett krig mellan kostnader och etik.

Det är viktigt att man vet det. Att anledningen till att HMs kläder är billiga är att arbetarna oftast inte lever särskilt flott.

Det är också viktigt att veta att många av arbetarna är beroende av sina löner och att till och med vissa länders ekonomi är beroende på pengarna som kommer in från dessa företag. Så bojkott är inte alltid den bästa iden.

Det är en svår fråga, som inte har ett svar, dubbelmoralen är tydlig. Köper jag tröjan stödjer jag barnarbete, köper jag den inte kanske ett barn dör.

Det bästa är förstås att köpa rättvisemärkt. Det finns även otroligt stora ekologiska konsekvenser av att köpa sådana här kläder. Icke ekologiska kläder.

Tänker ni på sånt här när ni går in på HM och gläds över de låga priserna?
Kommentarer
Postat av: Ida

Haha, men det finns ingenting som heter Tibetansk Tooli, vi har hittat på det själv :P

2008-04-21 @ 18:40:51
URL: http://drinkitup.blogg.se
Postat av: Hillan

Bra skrivet! Jag håller med, jag gör mitt bästa för att handla etiskt. Det händer att jag handlar på H&M och likanande, men inte lika ofta som förr, har blivit mkt bättre på att tänka på sådana där saker. Det är viktigt att man uppmärksammar hur produkter faktiskt tillverkas, tycker jag. Kram

2008-04-21 @ 20:10:08
URL: http://hillansplace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0