Sicko

http://laughingsquid.com/wp-content/uploads/sicko_poster.jpg

Sicko

Jag antar att de flesta av er har hört talas om filmen, och om inte, åtminstone hört talas om Michael Moore, så jag tänker inte gå in på det.

Filmen handlar i alla fall om sjukvårdssystemet i USA, hur försäkringsbolagen styr, och hur människor kan förlora allt för att de blir sjuka. Och visst, jag håller med, välfärdssystemet i USA är långt ifrån perfekt, och har otroligt många brister. Det är sannt att försäkringsbolagen nekar alla möjliga saker av dumma anledningar, och att en stor del av folket över huvud taget saknar försäkring.

Man kan väl se det som en förlängning av efftekten av en eventuellt privatiserad sjukvård ( eller privatiserade apotek för att anknyta till sverige).

Dock blev jag lite besviken på filmen. Det var intressant, och kom men många bra och intressanta argument och poäng, men den kändes inte som om den var baserad på så mycket fakta. Det mesta han räknade upp verkade vara saker som personer i hans omkrets varit med om, och han hänvisade inte till rapporter eller något sånt, vilket jag tycker är viktigt i den här typen av film.

Till exempel fanns det en del av filmen som berättade hur sjukvården i frankrike fungerar, vilket fick det att låta som om husläkaren skulle komma hem till en gratis mitt i natten om man ville det. Och visst, det är kångt mycket bättre här än i USA, men gratis är det inte.

Han skulle haft med hårda bevis, och mindre historier, så hade det varit bättre. Men det är ändå en klart sevärd film, och så länge man försöker tänka på källkritiken, och vara rationell, så är den bra. Det öppnar om inte annat ens ögon för hur det ser ut i ett av världens största och framgångsrikaste I-länder, och det är inte vackert.
Kommentarer
Postat av: Hillan

Jag skulle verkligen vilja se den filmen, USAs sjukvårsystem verkar vara helknäppt. Kramar

2008-03-19 @ 17:15:32
URL: http://hillansplace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0