En riktigt husmorsdag

Jag vet inte hur det gick till, men jag älskar verkligen att pilla och hålla på i köket. Det är mitt favoritrum, det är där magin händer liksom.

Idag har jag gjort lite bra saker i köket.

T ex har jag frostat ur frysen. Helt plötsligt fick det plats mycket mer saker, så det var nog på tiden.

Hittade även lite grönkål i kylen, kvar från lantlådan vi fick häromdagen. Har aldrig riktigt gjort något med grönkål förut, så jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, men jag googlade runt och tittade på massa olika recept för inspiration. Att följa ett recept är inte riktigt min grejj, men jag använder dem gärna som inspiration och skapar sedan min egen rätt.

Resultatet av dagens exprimenterade i köket blev väldigt lyckat. Kan användas som tillbehör till maten istället för potatis och ris. Kan även tänka mig att det skulle passa utmärkt på ett julbord, speciellt om man tog bort lite av vinägern och kryddade med lite nejlika och kanel.

Hursomhelst. Här är mitt recept:

Grönkål med vitvinsvinäger

Ca 5-6 blad med grönkål
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor

2-3 msk vitvinsvinäger (beroende på hur du vill ha det)
ca 3 dl vatten
salt
peppar
lite chilipeppar för att få igång smaken
olivolja

1. Börja med att skära grönkålen i småbitar, ta bort själva själken, och skölj den. Skär vitlöken i tunna skivor och hacka löken.

2. Stek lök och vitlök genomskinligt i rikligt med olivolja.

3. Tillsätt grönkålen, och sänk temperaturen. Låt grönkålen steka lite tillsammans med löken så att smaken kommer fram.

4. Tillsätt vatten. Det ska inte täcka grönkålen, men den ska kunna koka i den. Tillsätt även så mycket vitvinsvinäger som du vill ha och salt och peppar.

5. Koka kålen i 20-30 minuter under lock. Rör om då och då. Om vattnet börjar ta slut så får du tillsätta mer.

6. Smaka av med salt och peppar, och lite chilipulver, bara för att få igång smaken lite grann.

7. Ät och njut!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0