Bloggtok

Jag har totalt fastnat i bloggträsket. Kan tillbringa flera timmar om dagen med att bara leta och läsa diverse bloggar.

Speciellt matlagningsbloggar, och just nu gärna med GI-inriktning för att få lite inspriation. Det är alltid intressant att se hur det äts hos andra och få inspiration.

Hittade ett jättebra recetp här, som jag tänkte dela med mig av. Får se när jag själv kan laga det dock. Theo är ju inte jätteglad i aubergine (vilket jag tycker är jättegott), och jag har inte stenkoll på vår ugn än.
Det är ju en gasugn, vilket jag aldrig använt förut, och man kan bara få undervärme i den, så jag måste exprimentera lite med den.

“Aubergineburgare” med chevré

1 stor aubergine
2 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
125 g chevré
ca 1 dl grädde eller matlagningsgrädde
1 msk hackad färsk timjan
2 stora tomater (eller bifftomater) i skivor
salt

Skiva auberginen i centimetertjocka skivor. Strö salt över dem och låt stå ca 1 timme. Torka av skivorna. (Saltet gör att de vätskar sig). Pensla dem med olivolja blandad med pressad vitlök. Grilla i grillpanna ca 1 min/sida. Lägg ut 4 aubergineskivor i en ugnssäker form. Mosa getosten och blanda med grädde och bred ut röran på aubergineskivorna. Strö över timjan. Lägg på en tomatskiva och avsluta med en aubergineskiva. In i i ugnen på 200º i ca 10 min.

Garnera med timjan. Serveras varm eller kall, men jag tycker att den är godast när den  är lite varm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0