Glutenintolerant?!

Jag har svårt att förstå att folk i sverige inte vet vad en vegan är. Att de inte har stenkoll på vad en vegan kan och inte kan äta kan jag förstå. Att de inte vet vad de ska leta efter i innehållsförteckningar, och vilka varor som kan vara "dolt icke-veganska".  Jag köper det. Jag förklarar gärna, för det förväntar jag mig inte att alla ska veta.

Men vad en vegan är, det borde alla veta!

Idag var jag och min pappa och Ami på Ikea. Vi skulle fika där. Jag går fram och frågar killen i kassan om de har något veganskt. Han svarar att han inte vet, men ska kolla efter, och går och hämtar en receptpärm. Jag hjälper honom lite genom att fråga om recepten på de saker som det är troligast kan vara veganska. Till exempel är det troligare att havrebollen (som visade sig vara vegansk) är vegansk än kladdkakan.

Så medan vi stod där och letade i pärmen efter innehållsförteckningar kommer det fram en annan tjej, som också hon jobbar på cafét på Ikea för att hjälpa killen.

Hon frågar vad problemet är.

Jag svarar att jag letar efter något veganskt.

Hon ser frågande ut. Killen försöker hjälpa till genom att säga att jag inte äter ägg eller mjölk.

Hon fortsätter stirra på mig med en blick som om hon tror att jag är galen.

Till sist säger hon: "Menar du glutenfritt?"

"Nej, jag menar veganskt." svarar jag. Då gick hon därifrån.

Tur att snubben var snäll i alla fall. Och att jag fick en havreboll...
Kommentarer
Postat av: Hillan

Jag håller med dig. Alla borde veta vad en vegan är. En del tror ju att vegan och vegetarian är samma sak också. När jag säger att jag är mjölkallergiker, brukar en del tro att det är fritt fram och käka vegetariskt. Nehe, vegetarianer äter ju mjök och grädde osv. Kramar

2009-05-23 @ 19:22:11
URL: http://hildurrr.wordpress.com
Postat av: PaxY

Haha, ignorance is bliss, typ...?

2009-05-25 @ 22:53:18
URL: http://paxy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0