Veckorevyn!

Läste alldeles nyss det senaste numret av veckorevyn. Inte min favorittidning men här på jobbet får man ta vad som finns.

När jag hade läst klart kunde jag bara tänka på en sak. Inte konstigt att människor tror att de inte räcker till.

Halva tidningen bestod av reklam, saker du ska köpa, sminket du måste ha, jackan du måste ha, kjolen du måste ha, och skorna du måste ha till. Till dyra pengar förstås.

En fjärdedel handlade om kändisar som ingen bryr sig om. Typ nån bonde från bonde söker fru, och massa negativa bilder på Britney Spears och fina bilder på Olsen-tvillingarna, så att alla som inte redan fattat det ska förstå att det är den kroppsformen som är det ultimata. Det snyggaste, som ser bäst ut i alla kläder.

Jag ska berätta en hemlighet. Olsen-tvillingarna är skitspinkiga. De bär size zero, vars midjemått är detsamma som man beräknar att 10-åringar har. Det är inte ett hälsosamt ideal.

Den sista fjärdedelen av bilden handlade om sex, träning och mat (hur man ska få den där perfekta kroppen) och horoskop. Blandat nonsens hör också in i den här kategorin.

Tidningen är 90 sidor lång. Det tog mig ca 15 minuter att läsa den. Det säger en del, för jag har inte så höga krav.



Veckorevyn är bara en av en massa tidningar.

En annan tidning, vars kvinnoideal inte skiljer sig alltför mycket från veckorevyns är Slitz. Skillnaden är att där får man ha större bröst och mindre kläder, och man behöver inte ha märkeskläder för att passa in.

Och Nej, det här betyder inte att jag gillar Slitz. Tvärtom, det är en kvinnoförnedrande och kvinnoobjektiverande tidning. Jag tycker bara det är sorgligt att även tidningarna riktade till kvinnor ställer dessa ideal.
Kommentarer
Postat av: Emmi

Du har så rätt, och så paradoxala budskap de förmedlar: "Var nöjd med din kropp" och på nästa sida "Så blir du så spinkig som möjligt på kortast möjliga tid".. Vilken dubbelmoral!

2007-11-01 @ 20:59:49
URL: http://emppu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0