Den seriösa varianten

Det här är ju alltså min egentliga plan. Tanken är att jag ska gå ut hårt, bryta min dåliga vanor, och lära in nya som är enkla att anpassa till det vanliga livet, alltså så att det inte blir jojobantning av det hela. Eller bantning alls för den delen. För det gör jag inte. Jag bantar inte. Jag skaffar en nyttigare livsstil, och går förhoppningsvis ner som resultat.
http://www.cartoonstock.com/lowres/mba0473l.jpg
För det första har jag börjat på nån slags GI light diet. Jag klarar inte av dieter där man inte får äta, visst jag försöker dra ner så jag inte äter onödigt mycket, men jag måste få bli mätt.

Tanken är:

  • Byt ut mycket av kolhydraterna i måltiden mot extra protein och fett.
  • Äta mycket sallad.
  • Byta ut vanlig pasta mot fullkornspasta, ris mot fullkornsris, bröd mot fullkornsbröd osv.
  • Bara godis/chips/kakor och liknande på lördagar.
  • Småäta mindre, och äta bättre vid måltiderna.
Jag ska alltså inte ta bort kolhydraterna ur min kost, jag ska minska dem, och jag ska byta ut dem mot bättre och långsammare kolhydrater. Det viktigaste är dock att jag ska äta bra vid måltiderna för att förhindra att jag småäter. I många fall kanske de försvinner ur kosten, men det är då jag kan ersätta dem med någonting annat. Igår åt jag till exempel quornfileer, fetaost och bönsallad med en senapssås till middag, och det behövdes absolut inget mer.

Detta resulterar alltså inte i mindre mat, utan i nyttigare mat. Näringsrikare mat, som håller blodsockret på en bra nivå. Jag hoppas det ska kunna anpassas till en kost där jag både äter gott, mår bra och håller vikten, något jag verkligen tror är rimligt med denna typen av kost.

När flytten väl sker (två veckor) har jag även ett innestående presentkort på friskis och svettis som ska utnyttjas och jag tänkte försöka träna 2-3 gånger i veckan, som innan jag åkte till frankrike.

Vad tror ni om det här. Kommer det funka?
Kommentarer
Postat av: Hillan

Det låter som en bra kosthållning tycker jag. Själv kör jag med nån liknande variant, man måste ju få unna sig godsaker också. Jag skär också ner på snabba kolhyrdater och/eller byter mot långsammare. Och så käkar jag en massa nötter. Kram

2008-08-16 @ 17:20:50
URL: http://hildurrr.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0