Dagens lyxmiddag

Gjorde ju som sagt en riktig lyxmiddag till Theo idag. Varmrätten bestod av två delar jag velat prova ett tag nu, en sak som jag hittade i en kokbok, och något jag såg på Nigella.

Som vanligt gjorde jag ju dock mina egna saker av rätterna, och jag kommer dela med mig av receptet.

Förrätten däremot, får ni inget recept på. Den gjorde jag bara för att prova något inför jul, nämligen caviar gjord på tång. Det blev godkänt enligt mig, smakade och såg väldigt mycket ut som tång, men inga fiskar har blivit skadade i tillverkningen (i alla fall inte direkt, när man plockar ton går det säkert åt ett par liv, vilket är synd).

Förrätt:

Ägghalvor med majonäs och tång-rom



Varmrätt:

Aubergine-tomat-mozzarellaburgare med bönmos



Bönmos på mitt sätt:

1. Värm upp olivolja i en kastrull och tillsätt skivad vitlök efter smak. Stäng av värmen och låt stå någon minut så att smaken dras in i oljan ordentligt.

2. Sätt på plattan och häll i bönorna från en burk stora vita bönor. Låt steka under omrörning av träsked ett tag. Du kan även använda träskeden till att mosa bönorna lite grann, men de sköter mycket av arbetet själv. Tillsätt mer olja om det blir tort.

3. Salta och peppra. Rör ner några hackade soltorkade tomater.

4. Servera. Lägg upp på tallriken, och sprinkla lite paprikapulver över.

Voila. Ett vackert, fantastiskt gott och nyttigt tillbehör som du kan använda istället för exempelvis potatismos.



Aubergine-tomat-mozzarellaburgare på mitt sätt (2 st):

1. Skiva auberginen och salta den på båda sidorna så att vätskan dras ut. Låt ligga i ungefär en kvart, och torka sedan bort saltet och framför allt den överdrivna vätskan.

2. Lägg 6 (ca 1 cm) skivor på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnen på strax under 200 grader. Vänd efter ca 5 minuter, och låt andra sidan vara uppåt.

3. Medan auberginen är i ugnen, skiva tomaten och mozzarellan i 1 cm tjocka skivor.

4. Ta ut auberginen ur ugnen. Stapla ingredienserna på varandra, aubergine, tomat, mozzarella, aubergne, tomat, mozzarella, aubergine. Sätt en tandpetare eller grillpinne i mitten, för att hålla den stående.

5. Ställ in dem i ugnen igen, på samma temperatur i ca 10 minuter. Under tiden blandar du ut lite pesto med med olivolja, för att göra den rinnigare.

6. Lägg upp "burgaren" på tallriken, ringla över pesto, och servera!




Kommentarer
Postat av: Feminix

Ännu en feminist som bloggar om strunt! Har du inget vettigt att dela med dig om? Som hur roligt det är för er feminister att ni krossat familjen exempelvis?

2008-12-17 @ 15:45:01
URL: http://tankesmedjanfeminix.blogspot.com/
Postat av: Feminix

Ännu en feminist som bloggar om strunt! Har du inget vettigt att dela med dig om? Som hur roligt det är för er feminister att ni krossat familjen exempelvis?

2008-12-17 @ 15:47:57
URL: http://tankesmedjanfeminix.blogspot.com/
Postat av: Cecilia, I am Obsessed

Ser ju inte alls gott ut..:O som spya eller något. Kanske är gott men utseendet var då inte vackert.

2008-12-24 @ 18:27:04
URL: http://joxxxxi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0