Skolmatskrav i lagstiftningen

Nu verkar det äntligen som att Björklund tagit sitt förnuft tillfång och insett att det behövs en skärpning inom skolmaten.

Den är förjäkla dålig. Jag minns diverse äckliga pulversaker, med tråkiga grönsaker från min grundskola, knappast vad jag kallar aptitretande. Otaliga måltider levde jag på knäckebröd och rivna morötter för att jag inte kunde få i mig maten som serverades.

Knappast tror jag den är bättre nu heller, stackars skolbarn...

Nu verkar det dock som om krav på skolmaten ska inkluderas i den nya skollagen. Jag blev så glad när jag hörde det här, om det finns något som gör att vi människor jobbar bättre, lär oss bättre, och mår bättre så är det att äta nyttigt och dricka mycket vatten. Idrott hjälper också till förstås, men detta är ett bra steg på vägen.

Lite mindre lycklig blev jag dock när jag på matbluffen läste att de som stog bakom förslaget, skolmatens vänner, är en lobbyorganisation av LRF och diverse livsmedelsföretag. Som lobbar för sina varor, med ekonomisk vinning i syftet.

Det är nämligen skolmatens vänner tillsammans med livsmedelsverket som har kommit fram till vilka riktlinjer som ska gälla.

Allt kan ju inte vara perfekt, och att krav på näringsinnehåll ställs tycker jag bara är bra. Men att de som bestämmer vad riktlinjerna ska vara är ekonomiskt gynnade av resultaten är inte rätt. Vi ska tänka vad som är bäst för skolbarnen och låte oberoende organisationer avgöra vad som ska göras.

Men som sagt. Det behövs lagstiftning inom detta område, det är då ett som är säkert.
Kommentarer
Postat av: carrouu

åh rååza blogg, love it!

2008-12-29 @ 00:34:38
URL: http://dirtycarrouu.blogg.se/
Postat av: Tobias

det kan jag tänka mig :D

2008-12-29 @ 13:37:29
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: anki

oh, tack för orden =) jag har även testat med p-piller, och på ett sätt hjälpte det. jag hade bara sjukt ont innan mensen skulle komma, medans nu är det tvärt om, när jag inte använder p-piller, nu har jag sjukt ont när den kommer. så man vet inte vilket som är värst =(

2008-12-29 @ 14:25:27
URL: http://amatanovic.blogg.se/
Postat av: Linda H

när jag gick i skolan var de bästa dagarna de med köttbullar eller risgrynsgröt! eller fiskpinnar. men då var det ingen varierad kost så det var massa konstiga saker och mjukt bröd är för dyrt... och bara 8 köttbullar! alla åt när det var risgrynsgröt och det måste vara billigt men det var kanske 4ggr om året.. och varför den eviga soppan på tisdagar..

2008-12-29 @ 15:14:17
URL: http://hogsta.blogg.se/
Postat av: Hillan

Jag tycker att det är viktigt att upplysa folk om historia, och man behöver inte göra det så tråkigt och platt så att det påminner om en tradig högstadielketion direkt. Sedan så tycker jag att det är viktigt, med tanke på att folk inte har någon koll på många saker som de faktiskt borde ha koll på. Det gör ju att historia tyvärr ofta används som ren propaganda. Är man intresserad så är det ju lungt, men om man inte är det så kan de ju lätt bli fel.



Håller med om det där med skolmaten. Det är dåligt att det inte har funnit någon lag om kvalitetsgaranti på skolmaten innan. Skolmaten är ju inget man har så jättepsoitiva minnen från direkt, vattniga såser och pulvergrejjer. Det är ju inte så konstigt att ungarna blir trötta och okoncenterade med tanke på hur lite näring skolmaten innehåller.



Kramar!

2008-12-29 @ 16:40:42
URL: http://hildurrr.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0