Presentation av mig och mitt jobb i Paris

Som jag tror att de festa nog har förstått så jobbar jag som au pair i Paris nu, och jag tänkte berätta lite om det.

Familjen:

Jag bor i en familj med tre barn.

Två pojkar, Alex och Theo, som är 11 och 9 år gamla, och så lillaflickan Ella som är 6 år gammal. Det är mitt jobb att ta hand om dem när föräldrarna inte är hemma kan man säga.

Föräldrarna heter Pia och Stephande. Hela familjen är väldigt trevlig, och jag kände mig välkommen och uppskattad från första stund. Jag har lite av en storasysterroll kan man nästan säga.

Familjen är svensk/fransk, och pratar båda språken, och jag pratar svenska med allihopa. I framtiden kommer nog jag och pappan, som är den franska, börja prata franska med varandra dock.

Var vi bor:

Vi bor i en liten by väster Paris. Vad den heter kanske jag berättar senare, men inte nu. Från byn går det hursomhelst tåg in till Paris, och det tar ca 25 minuter att åka in dit, vilket inte är så farligt. Tågen går ca 1 gång i timmen, och på nätterna på helgerna går det även nattbussar så jag kan komma hem.

I byn bor det någonstanns mellan 5000 och 10000 invånare. Det är en väldigt gammal och pittoresk by, och väldigt gullig. Man behöver verkligen inte vara rädd för att gå genom byn själv när det är mörkt. Byn är byggd kring en kyrka från 1100-talet, och runt kyrkan ligger det lilla centrumet som innehåller en liten mataffär, en slaktare, en bagare, ett postkontor, några frisörer osv.

Mina arbetsuppgifter:

Mest är jag chaufför egentligen. På morgonen hjälper jag barnen att få i sig frukost och ser till att de borstar sina tänder och så, sedan skickar jag dem till skolan.

Ella är för liten för att få äta i skolan, så tre dagar i veckan fixar jag mat åt henne, och äter med henne utanför skolan mitt på dagen. Detta kommer dock ändras efter lovet, som börjar nästa vecka. Jag har nämligen pratat med några mammor och vi ska ta alla barnen en dag istället, så jag får fyra barn varje torsdag.

På onsdagar har de halvdag, så då hämtar jag barnen mitt på dagen, tar hem dem, fixar lunch åt dem och skjutsar dem till diverse fritidsaktiviteter.

Annars hämtar jag dem mellan fyra och fem, och kör hem dem, äter mellis med dem, och börjar läsa läxor med dem.

Närr föräldrarna kommer hem tar de över och jag är ledig, och likaså är jag ledig på helgerna.

Varför au pair och varför frankrike:

Jag har ända sedan jag började läsa franska när jag var 12 velat åka, och bo i frankrike. Jag älskar språket, jag tycker att det är jättevackert, och har det som ett av mina mål med tiden här att lära mig bra franska. Jag gör mitt bästa, och man lär sig fort.

Eftersom jag inte ville ta ett utbytesår på gymnasiet, och inte riktigt har råd att åka hit och plugga så länge som jag vill, så är det att åka hit och jobba som var det kvarvarande alternativet. Dessutom vill jag lära mig om deras kultur, och om jag åker som au pair så får jag ju verkligen bli en del av kulturen.

Dessutom är det en bra merit, en rolig och annorlunda upplevelse, och en erfarenhet för livet.

image79

Ungefär såhär ser jag som skriver ut.

Eller jag gjorde det i Januari, innan jag åkte hit i alla fall.

Om det är mer saker ni undrar över så är det bara att fråga!




Kommentarer
Postat av: Laaarsson

hehe jaoo ge mig adressen så kan jag skicka lite kakor, några hundra räcker eller??? hehe de är iaf glada här nu resturangen när de får gratis kakor :D haha och jag är också glad... annars hade jag ju lätt smällt i mig alla dom själv!

2008-02-19 @ 13:15:20
URL: http://bestick.blogg.se
Postat av: Hillan

Det låter helmysigt med den där byn du bor i, och så nära in till Paris också. Kram

2008-02-19 @ 18:00:23
URL: http://hillansplace.blogg.se
Postat av: Pekka Pukko

Så det är häääär man ska läsa för att få veta nåt ;)
Får väl bli min gonattsaga.. haha.
PUss

2008-02-20 @ 20:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0