Turkisk restaurang!

Assoce tror jag den hette, och den kan jag verkligen tipsa om, ifall ni kommer hit och vill ha turkisk mat. Dock var där inga låga bord och vattenpipor, utan det var en vanlig restaurang. De var väl antagligen tvungna att sluta med det nu, då det vid årskiftet infördes en lag med förbud om rökning på offentliga platser, samma som i sverige.

Gick väl på 30 euro ungefär, men då fick jag trerätters, med vin till och gav nästan fem i dricks, så det är ju inte så jäkla farligt.

Han som jobbade där, servitören var jätterolig. Han fick en verkligen att känna sig välkommen. Frågade var man kom ifrån, och pratade på. Han sa att han tyckte vi pratade jättefort på svenska, men man tycker väl att alla som pratar helt okända språk pratar fort kanske...

Vid elvatiden kom det in en såndär gubbe som säljer rosor, och först ville vi inte ha, men sen bjöd servitören oss på varsin ros!

Min är vit.

Maten var god den med. SSpeciellt lyckades jag beställa in en höjdare till förrät. Nånslags aubergine som var grillad eller nåt, med peppar och så, och täckt av youghurt med massa vitlök i. Sjukt gott!

Varmrätten var en gryta med nån slags gryn som jag inte riktigt vet vad de heter till. Som couscous men större typ. Den var helt ok, men den nådde inte upp till förrättens standard.

Till sist blev det klassikern baklava. Det är så gott! Otroligt sött men otroligt gott!

Till kalaset delade vi på en flaska vitt vin, turkist vitt vin. Minns tyvärr inte vad det heter för det var också väldigt gott.

http://z.about.com/d/portlandor/1/7/T/0/-/-/nicholas_baklava.jpg

Ser det inte gott ut?



Kommentarer
Postat av: Hillan

Gud vad gott med turkisk mat, jag var i Turkiet en vecka på semester för snart två år sedan och maten där var sjukt god. Kram!

2008-02-16 @ 17:46:14
URL: http://hillansplace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0