Bilen jag kör!

http://news-images.caradisiac.com/IMG/jpg/9/5/5/1/3/Renault_Twingo_16.jpg

Så här ser bilen jag kör ut. nästan exakt. Annan registreringsskylt. Svenska faktiskt. Det sitter inte två fula fransyskor och vinkar i den. Inte för tillfället i alla fall. Annars ser den ut så.

Den är absurt liten. Sjukt liten. Man får bara plats med 4 personer. Finns ingen mittenplats där bak.

Bilen är praktisk eftersom den är så liten. Får plats överallt. Och det behövs här i frankrike. Möter man en buss får man snällt köra åt sidan och låta den köra förbi. Inte går man inte bredvid varandra, annat än på de riktigt stora vägarna inte.

Och parkerar gör man oftast på trottoaren. Utanför vårt hus finns det tre små rutor att parkera i. För att få plats i rutan, till och med med pluttbilen, måste man ha ena sidan av bilen uppe på trottoare. Trottoaren är inte ens en meter bred, sedan är det en stenmur, så hamnar man för nära den kommer ingen ur bilen på den sidan.

Dessutom varken vinklar dem är gör trottoarerna lägre där man vet att bilar ska åka. Det är ca 15cm hög trottoarkant, 90 graders vinkel jag ska upp för. Det är bara att gasa på och hoppas på det bästa. Men man vänjer sig nog.

Annars har jag dessutom märkt att stoppskyltar och rödlysen inte är så viktiga här. Folk kör lite som de vill ändå. Inte så farligt mycket, men man får passa sig, speciellt på mindre vägar. Har redan hunnit vara med om bilar som tutat på mig för att jag inte kört mot rött så...

Annars kommer jag faktiskt inte så bra överens med bilen. Finns inte en bil jag har fått så många motorstopp med tror jag, och då har jag ändå varit där ett dygn. Men grejjen är att pedalerna är gamla och tröga, och stannar ibland nere lite längre än foten, eller vill inte följa med foten ner. Men det är nog bara en vanesak innan jag lär mig hur den fungerar.

Det andra jobbiga med den är styrservot. Antar att det är så på gamla bilar. Ska man vrida på hjulen måste man åka framåt samtidigt. Inget sånt som att stanna och vrida på hjulen, så att man kan backa ur snett ur en parkeringsplats eller något, nej det måste man ha fart för att göra, och även då är ratten rätt trög.

Så för att vara en liten bil med jävligt bra svängradie kräver den otroligt stort svängutrymme. Men även här något att vänja sig vid.

Hoppas ni fann min "avhandling" av bilen och det franska körsättet givande. Kändes bra för mig att få ut min frustration över körningen här nere i alla fall.
Kommentarer
Postat av: Hillan

Jo det kan jag göra, men jag är urkass på att baka och mjölkfri sprutgrädde är så jäkla dyrt. Men gott är det. Kram

2008-01-07 @ 19:50:01
URL: http://hillansplace.blogg.se
Postat av: PaxY

Haha, Renault! Grym bil. Den ser nästan ledsen ut!

2008-01-07 @ 20:48:22
Postat av: Elin

Haha..dä va mycke roande =) jag skulle aldrig klara av å köra sådär å parkera å grejja..huu!

2008-01-07 @ 23:14:13
URL: http://egoelin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0