Min Parisvistelse!

Haha, ja visserligen så bor jag ju i Paris hela våren, men nu syftade jag snarare på de två dagarna jag spenderade i Paris innerstad, nämligen från i onsdags till igår.
http://www.annuaire-parisien.com/img/articles/1021.png
Vad jag hade för mig på onsdagkvällen vet ni ju, det skrev jag om.

Så vi börjar torsdag morgon, när jag och Amie vaknar i Jennys studio, alldeles totalsega, och blir joinade av Jenny. Vi gör oss i ordning och går ut. Först en kaffe på Starbucks (jag älskar starbucks, synd att de är så dyra).

Sedan gick vi bara omkring lite, Amie köpte strumpor på HM, och visade oss till en del bra second hand affärer. Vid hotel de ville, och runt där finns en hel del bra faktiskt. Sen skulle hon åka hem, så jag och Jenny gick ner och promenerade längs med Seine. Det var trevligt, även om vädret kunde varit bättre. Vi gick bland annat till Notre Dame, och det är så maffigt så det är inte klokt.

Katedralen började byggas på 1200-talet, och det tog över hundra år att slutföra den. Det går inte att beskriva hur vacker, och otroligt cool den är. Att man kunde bygga såna saker för så länge sedan är helt otroligt, jag gick typ omkring och gapade. Den är så otroligt stor, med högt i tak, målningar, fönster och statyer och gargoyler (eller vad det nu heter i plural) och det är helt fantastiskt.

Jag är ju inte det minsta spirituell, men Notre Dame och Sacre coeur är verkligen sevärdheter i Paris och man missar något om man inte ser dem.

Hursomhelst så gick jag och Jenny tillbaks till studion sedan, och köpte med oss så vi kunde laga middag, eftersom det blir billigare så. Jag gjorde pasta med ädelostsås med broccoli, gröna ärtor och sockerärhttp://www.prnewswire.com/mnr/navan/28772/images/28772-hi-Mojito.jpgtor. Det var gott, men jättemycket, så vi fick alldeles ont i magen.

På torsdagkvällen kom Amie och Alex till oss igen. Vi drack lite vin i studion, och bestämde oss för att först gå ut och ta en drink, och sedan möta upp Alex kompis som kunde fixa in oss på diverse ställen. Så vi gick till Cafe Etienne Marcel och drack varsin drink. Jag fick in en stor och riktigt god Mojito, vilket var väldans trevligt.

Tyvärr visade det sig att Alex kompis skulle jobba över, och då vi fortfarande var lite halvnyktra så köpte vi mer vin och gick tillbaks till studion och chillade lite. Men sen blev klockan lite väl sent för att gå ut, så Alex drog hem och jag och Jenny gick och lade oss.

Så igår så vaknade jag och Jenny, tog det lite lugnt, åt de sista av hennes mammas otroligt goda vaniljbullar som Jenny fått med sig nu när hon var hemma i början av veckan, och packade ihop våra saker och städa lägenheten.

Sen gick vi ut på stan och åt frukost på ett trevligt café med jättegoda baugetter. Jag fick en med massa sesamfrön på.

Så gick vi runt och tittade lite i affärer i och kring hallarna. I hallarna ligger ju många av de stora affärerna, men det finns ett antal riktigt bra minre affärer i området runtomkring.

Mycket snygga t-shirts och så, men alldeles för dyrt.

Hursomhelst skulle vi möta upp den tjejen som skulle hyra studion på eftermiddagen. Det är ju Jennys au-pairfamilj som äger studion, så hon skulle överlämna nyckeln och så.

Efter det såg båda fram mot en lugn kväll, så då åkte vi hem.

Det var mina dagar som en innerstadsbo det. Jag avundas numer alla som bor där inne kan jag säga, det var två mycket härliga och roliga dagar. Men som tur är så åker jag ju in på 20 minuter, och tågen går ganska ofta, så jag klarar mig!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0