Goddag!

Idag kommer bli en riktigt bra dag. Det är ju våran 2-årsdag, och nu har jag bokat bord på en restaurang i närheten, som verkar mysig.

I måndags började jag äta ordentligt enligt GI-modellen. En blandning av den där rivstart och Nystart för er som vet vad det innebär. Det innebär alltså jättelite kolhydrater, just nu under den första tiden, medan kroppen ställer om sig för den nya dieten, och man vill gå ner i vikt.

På över fem dagar har jag inte ätit några högkolhydratrika livsmedel. Inget ris, pasta, bröd, potatis, och liknade, och jag tror att jag redan den här veckan ätit lika mycket protein som jag i vanliga fall gör på en månad, och jag äter ganska mycket protein. Till frukost åt jag nästan 60 gram protein. Jisses.

Jag börjar dock märka effekterna nu, både positiva och negativa. Jag har redan fått ett jämnare humör, och absolut en jämnare energi. Istället för massa ibland, och ibland nästan somna av ingen anledning har jag nu lagom med energi dagen igenom. Men samtidigt så är jag lite tröttare än vad jag brukar. Går och lägger mig lite tidigare.

Men den största fördelen är hur jag mått. Visst finns det några små nackdelar men på det stora hela så har mitt självförtroende fått sig en boost (både utseendemässigt och så är jag stolt över att jag klarar det här), jag är mindre hungrig och känner mig mer balanserad i livet.

Dock så har jag märkt att det inte går så bra att träna. Visseligen säger dem även inom GI, att när man tränar så ska man äta kolhydrater för det behöver kroppen, men man har verkligen svårt att få fram samma energi om man inte ätit kolhydrater innan. Så om två tre veckor, när jag sakta kan börja smyga in små mängder kolhydrater i min diet, så kommer jag må jättebra.

Det verkar även funka mot sockersuget. Min jämna energinivå gör det lättare att motstå suget, då det inte är lika starkt.

För folk som vill gå ner i bukt, få ordning på sina matvanor, eller helt enkelt må lite bättre kan jag verkligen tipsa om GI. Gör det till en grejj som passar dig, ditt liv och dina matvanor, och du kommer må mycket bättre!

http://www.fra.edu.stockholm.se/images/skolrestaurang/sallad_fsg.jpg

Mycket sån här god mat har det blivit, men det trivs jag bra med!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0