Topless

Vem har missat incidenten i Uppsala där två systrar belv utslängda från ett badhus eftersom de badade utan bikiniöverdelar på dig. Debatten har gått het kring detta ämne, många är för och många är emot. Det är en jämställdhetsfråga, som det är dags att vi tar tag i.

 

Därför tänker nu lilla jag lämna mitt bidrag till debatten.

 

Det första jag tänker när jag hör det här är varför skulle de inte få gå topless? Jag menar, vad är kärnan i problemet, varför får killar visa brösten men inte tjejer? Är det för att brösten anses vara något privat, som man enbart delar med sin käresta? Är det för att traditionen och samhällets normer säger det? Är det för att det finns massa barn som inte behöver se nakna damer på badhus? Är det för att det är just bröst, detta sexuellt laddade fenomen? Jag vet inte, men jag ska försöka beskriva mina åsikter om alla alternativen.


Privata bröst: Bröst är i dagens samhäller väldigt sexuellt laddade. De är en erogen zoon, och en kroppsdel som ofta används under både förspel och själva sex-akten. Så jag kan förstå vad tankesättet kommer ifrån. Men killars bröst är även dem en erogen zoon, som kan smekas och lekas med i sänghalmen, om det är där det faller ut.

 

Sen kan ju folk resonera som så att man vill ha något privat, något man bara kan ge till den man älskar, som en privat del. Jag köper det. Killar har snoppen och rumpan, tjejer har muttan, rumpan OCH brösten. Varför behöver vi en till privat sak? Räcker inte de första två, och är det inte mer jämställt om det är så. Bröst visas ju dessutom flitigt i urrigningar av alla de slag, i media osv. Det verkar som att så länge man har nipplen täckt så är det tillsräckligt. Jag köper det inte, dåligt argument. Kan killar vifta med sin bringa kan jag också göra det.


Traditioner och Normer: Självklart säger våra traditioner och normer att det är så här. Annars skulle det aldrig ens uppkomma en debatt kring ämnet. Men hur gör man för att ändra på traditioner och normer, jo man slutar följa dem, och man protesterar mot dem. Det var inte alltför länge (vet inte exakt dock) som en liknande debatt uppkom då bikinin introducerades och kvinnor började visa magen ofentligt. Det är ingen som har problem med det idag. Kör på, säger jag!


Är det pga barnen: Folk kan ju använda det som argument, men faktum är att vi alla föds nakna, de flesta barn har nog sett sin mamma naken, naknare än i trosor hemma, att amma ofentligt anses inte knäppt trots att bröstet syns, och alla springer ändå omkring nakna i omklädningsrummet. Nuff said.


Är det pga att de är bröst: Mycket möjligt. Bröst är ju ett av de uppenbara fysiska fenomen som skiljer oss från killar. Men varför innebär det att vi ska gömma dom. Varför är det inte tvårtom, haha ni har inga era pankor, täck era kroppar, vi vill inte se? Och om det nu skulle vara i dessas fettklumpar rena existens problemet ligger, hur är det då med manboobs, eller tjejer som inte har särskilt stora behag? Dom tjejerna borde slippa, medan även männen borde tvingas ha behå på sig..

 

Inget resonemang håller. Leve det naturliga, leve reformen, leve jämställdhet.


The image ?http://www.cdnn.info/topless_250188.jpg? cannot be displayed, because it contains errors.
Det här är ju både uppskattat och accepterat på många badstränder. Varför gäller inte det badhus?
Kommentarer
Postat av: Thomp@

Håller med dig till 90%!
De sista 10% är att jag inte anser att vi behöver spara några "privata områden" alls. Är vi fortfarande 2007 så fruktansvärt beroende av våra kroppar att vi måste gömma, spara och skämmas över den förpackning som vår personlighet lever i?
Vad är det man tänder på hos sin partner. Alltså riktigt tänder på och fortsätter tända på tills man förhoppningsvis blir 100 år gammal? Inte är det ett par bröst eller en fast häck i alla fall. Det tråkigaste jag vet är en person som bara är sin kropp. Efter lite tittande och en del fantasi så vet jag precis allt om den personen även om de har baddräkt eller sunkkläder. Det som är intressant är ju personligheter och djup.

Om det var meningen att vi skulle vara nakna skulle vi ju fötts nakna.....

2007-10-22 @ 13:26:25
Postat av: Ingeborg

vad kul att du håller med. Jag är lite kluven på det där med något privat, men ska det vara så ska det vara lika mycket och på samma villkor för båda könen. Jag kan dock förstå varför folk resonerar så.

Annars håller jag med dig om allt. Folk som bara är sin kropp är inte intresanta, man måste våga visa vem man är på insidan.

//Ingeborg - född naken :P

2007-10-22 @ 18:03:16
URL: http://brutalchoklad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0