Mer miljöproblem

Ja, jag är ju som jag är. När jag väl kommit in på något så tänker och ältar jag, och läser allt jag kommer över. Åtminstone om det är något som intresserar mig. Och Veganisk, vegetarianis och miljöpåverkan är verkligen något som intresserar mig. Så jag använde mig av allas vår vän wikipedia för att få lite grundläggande information.

I och för sig forskade jag och en kompis i just det här ämnet i höstas i typ en månad, så jag vet redan det grundläggande, men det känns ändå inte alltid bäst att enbart prata utifrån ett ett år gammalt minne. Källkritik liksom. Här är i alla fall en text som jag kopierat direkt från Wikipedia.
 
Kunde jag skulle jag läsa på mer, men jag slutar snart jobbet så jag hinner inte. Inte hinner jag hem och leta efter min version av Vegan, Vegetarian, Allätare heller. Måste nämligen packa för Peace & Love, så ni få hålla till godo.

Miljöpåverkan


För att odla mat till djuren krävs stora arealer åkermark. Enligt rapporten Vegan, vegetarian, allätare från Sveriges Lantbruksuniversitet behöver blandkost 2300 kvadratmeter per person och år medan den vegetariska endast behövde 1 500. Minst mark behövdes för den veganska kosten som endast förbrukade 1000 kvadratmeter åker per person.


Köttproduktionen orsakar större utsläpp av växthusgaser än transportsektorn. Globalt står boskapsuppfödningen för 18 procent av växthusgasutsläppen. En vanlig mjölkko släpper ut cirka 154 kilo metan per år. Ett kilo metan bidrar lika mycket till växthuseffekten som 21 kg koldioxid gör.


Animaliska produkter i olika former kräver mycket större energiåtgång än vegetabilier. I Food, Energy, and Society har ekologerna David och Marcia Pimentel undersökt energiåtgång i livsmedelsproduktionen och kommer fram till att det för att framställa den mest energieffektiva ?proteinproducenten?, ägg, krävdes 16 gånger mer energiandelar än det protein som producerades. För kyckling var förhållandet 28:1, för fläsk 66:1, och för lammkött krävdes hela 188 gånger mer energi än vad köttet gav (Pimentel and Pimentel 1996: 79).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0