USB-Sladd

Har som sagt tappat bort sladden till min kamera. Och det var inte som jag trodde, det var INTE min far som snott den. Alla anklagelser är släppta.

Hursomhelst kollade jag i Kjell & Co katalogen för att hitta en ny sladd, och kom fra till att dom hade jättemånga olika och typ alla kostade 69 kr. Så jag åker dit.

Väl där visar det sig att dom faktiskt har jättemånga olika sladdar. Tyvärr passar INGEN av dem i min kamera. Jävla kamera.

Efter att ha provat ett antal sladdar för att se om kontakterna passade, kom vi fram till att det bara fanns en chans kvar. Nåt slags hjul med ca 10 olika kontakter på, nån av dom kunde passa. En av dem passade också. Problemet var att för att få den att passa måste man typ massakrera den lilla fliken som sitter över öppningen för att skydda uttaget.

Jag tyckte det var värt det. Uppenbarligen tyckte jag också att den var värd det dubbla priset från alla vanliga sladdar eftersom jag betalade dubbelt så mycket. Fast jag bara fick 9 extra uttag som jag inte har nåt som går in i.



Sensmoralen i den här berättelsen är mer en uppmaning till alla kameratillverkare. Skaffa en jävla standard!
Kommentarer
Postat av: Patrik Fältström

Om din kamera har s.k. SD-minne (en typ av minneskort) så kan du köpa ett kort som har både SD- och USB-kontakt. När du väl har ett sådant tar du ut kortet ur kameran och stoppar in det direkt i en USB-kontakt i din dator, och så slipper du sladd.

Exempel på ett sådant finns här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3778531

2007-10-10 @ 05:26:46
URL: http://stupid.domain.name/
Postat av: Ingeborg

Är det ett sånt kort som man typ viker och får fram usb-kontakten? Har sett såna, mne dom är ganska dyra. Dessutom är jag kung i staden med mitt hjul! Allting passar på det!

2007-10-10 @ 11:55:19
URL: http://brutalchoklad.blogg.se
Postat av: Patrik Fältström

Se länken som jag inkluderade...

Det är jul snart, man kan önska sig saker i julklapp :-)


Patrik

2007-10-10 @ 12:05:56
URL: http://stupid.domain.name/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0