Dun!

Jag och pojken hade en disskussion idag om huruvida jag borde köpa ett duntäcke. Det är ju varmt och så, men jag trodde att fåglarna for illa när man plockade dunet, medan han menade på att man tog dunet från fågelbona när fåglarna inte var där.

Alltså bestämde jag mig för att kolla upp detta och här är resultatet:

Dun kan plockas på många olika sätt:


*Fåglar som ger dun kan användas i andra syften, till exempel köttindustrin (och dödas alltså).
*Vissa fåglar dödas enbart för deras dun.
*Vissa fåglar (t ex gäss) plockas med gämna mellanrum, alltså flera gånger under en livstid.
*Vissa fåglar (t ex ejder) stoppar sina bon med dun, och då kan man alltså gå och plocka dun i deras bon efteråt.

Information: Wikipedia

Vi hade alltså båda rätt i vad vi trodde, men eftesom wikipedia avslutar med att påpeka att diverse djurrättsgrupper kritiserar framställningen av dun då den är smärtsam för många fåglar, och man inte kan veta hur dunet plockats kommer jag nog inte vilja köpa ett duntäcke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0