Inlagd gurka

Något som jag höll på att pyssla med många timmar innan jul var julklappen till min pappa och hans sambo.

De skulle få en matlåda. Kronan i den var boken den hemlige kocken och runt omkring skulle det ligga hemgjorda saker som jag gjort till dem.

Många saker blev det.

Ingefärsknäck
Syltad ingefära
Mintkyssar
En hemgjord kryddblandning med inspiration från indien
Marinerade vitlöksklyftor
Ättiksgurka

Så nu tänkte jag ge er receptet på ättiksgurkan, som enligt mig blev supergod. Över förväntan! Andra recept från matlådan kommer när jag hinner.

Ingredienser:

1 normalstor slanggurka
1 dl vatten
1 dl ättikssprit
2-3 krm dill (inte torkad, använd den frysta om du inte har färsk)
1-2 krm gula senapsfrön
5 krm salt
1,5 msk socker


Såhär gör du:

Blanda ihop alla ingredienser till lagen (dvs allt utom gurkan). Se till att blanda ordentligt så sockret och saltet löser sig.

Skiva gurkan tunt, lättast är att använda en osthyvel.

Lägg gurkan i en burk och häll över inläggningen. På med lock, och skaka om lite grann så att det verkligen blandar sig.

Färdigt!

Förvaras i kylen, och är som godast ett par veckor efter inläggning, men går att äta redan efter ett dygn.
Kommentarer
Postat av: anki

haha nawe :p

2008-12-28 @ 15:13:55
URL: http://amatanovic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0