Bort med testiklarna - bedövning onödigt!

Visste ni att man i Sverige tar små griskultingar och skär av testiklarna på dem. När de är små. Och försvarslösa. Ofta utan bedövning, eftersom det inte finns en lag på det.

Veterinärer kan dock bedöva inför detta ingrepp, men då det är dyrt och "onödigt" så skiter många bönder i det.

Allt för att djuren inte ska bli så jobbiga när de växer upp, eller få en sån kallad galtlukt.

Tänk om nån skulle skära av dig dina testiklar/ din livmoder utan bedövning, för att man annars blir så jobbig i tonåren när alla hormoner rasar. Hur skulle du känna det?

I Norge finns det en lag om att man måste ha bedövning när man utför ingreppet. Den lagen borde vi också ha. Dock måste den där utföras av veterinärer.

"I många europeiska länder tillämpas inte ingreppet alls, men okastrerade hangrisar är inte någonting som vare sig uppfödare eller charkuterister vill handskas med i Sverige. Dels blir djuren svårhanterliga, dels riskerar deras kött att drabbas av en frän stank, så kallad ornelukt, vid tillagningen."

Det var ett utdrag ur en artikel från DN som du kan läsa här.

Som tur är så handlar artikeln om att det nu ska startas en utredning om huruvida man skulle kunna ge bönderna möjlighet att själva bedöva griskultingarna.

Självklart är alla veterinärer emot detta, men även om jag kan se risker med att icke utbildade får handera så starka bedövningsmedel, så öppnar det upp för debatt, och jag tror det är ett steg i rätt riktning.

http://www.dafto.com/websites/webb_filer/bildbank/Griskulting.gif

Titta på den lilla krabaten. Skulle du vilja att någon stoppade en kniv i honom på grund av lathet?

Kommentarer
Postat av: Elin

Tror jag såg dä där på bonde söker fru till å mä..skitsynd om dom små bäbisgrisarna! :S

2008-02-21 @ 16:44:05
URL: http://egoelin.blogg.se
Postat av: Beckis

svar: aa, jag flyttar till Ungern i sommar :)

usch, vad hemskr

2008-02-21 @ 17:53:01
URL: http://becccaboo.blogg.se
Postat av: Laaarsson

Nää fy vad hemskt det där alltså!! Blää jag fattar fan inte hur vissa folk tänker!!!
AHHHHH man blir så aaaarg.
Över till det andra..

SMart att se på datan så man slipper tiderna iaf, det är ju det som är det dumma oftast så blir man skitsur när man missar :P

Vingumsglassen hitta jag på Tre Toppar i VArberg (om det säger dej nått haha) Där har de iaf hur många tokiga olika sorter som helst, säkert minst 50 iaf. Åk dit om du har vägarna förbi!
Hahaha detdär med sparris låter lite wierd ändå.. Men tänk om man haft tema som brocoli eller majs eller nått. UUHH

Låter VÄLDIGT konstigt med håret! Vad har du för mysko hår igentligen? Haha Mitt färgar aldrig av sig efteråt :S Torkar du det ordentligt direkt efter? Kan ju va det som är kruxet.
Men alltså jag färgar först HELA håret svart och sen färgar jag det svarta som jag vill ha blondt blondt!
För den delen har jagockså haft ros och rött och allt möjligt ich det harhelleraldrig färgat av sig på det andra håret :S

2008-02-21 @ 18:16:01
URL: http://bestick.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0