Min läxa!

Japp. Här har ni den. Eller en liten liten del av den.

En dikt är det. Jag måste memorera första halvan. Fram till rassuré. Jag fick den i måndags och ska redovis imorgon. Jobbig läxa för jag är jättedålig på sånt här. Men har läst den jättemånga gånger så det bör gå.

CHANSON POUR LES ENFANTS L'HIVER

 

Dans la nuit de l'hiver

Galope un grand homme blanc.

C'est un bonhomme de neige

Avec une pipe en bois,

Un grand homme de neige

Poursuivi par le froid.

 

Il arrive au village.

Voyant de la lumière

Le voilà rassuré.

 

Dans une petite maison

Il entre sans frapper,

Et pour se réchauffer,

S'assoit sur le poêle rouge,

Et d'un coup disparaît

Ne laissant que sa pipe

Au milieu d'une flaque d'eau,

Ne laissant que sa pipe

Et puis son vieux chapeau.

 

Jacques Prévert

 

Det är en dikt om en snögubbe. En stor vit snögubbe med en pipa och gammal hatt. En stor snögubbe som fryser. Som går in i ett hus och sätter sig på spisen för att värma sig. En stor snögubbe som försvinner, och allt som är kvar är en fläck vatten med en pipa och en hatt.

Stackars snögubbe...


Haha, när min fransklärare, som inte pratar något annat språk än franska, skulle visa oss vad en flaque déau var, alltså vad en fläck vatten var, så tog han en vattenflaska och hällde ut på sitt köksgolv.

Det levde jag på hela måndagen.
Kommentarer
Postat av: Hanna

Den var rolig ;)
Jag läser också franska, och jag tycker det är svårt -.- kommer aldrig ihåg vad det är jag har lärt mig , haha ^^

2008-01-16 @ 16:43:37
URL: http://hannieee.blogg.se
Postat av: Anonym

TÄVLA OCH VINN NITARMBAND À LA FAB!

http://colaburk.blogg.se/1200497265_tvling__armband_spons.html#comment

2008-01-16 @ 16:47:15
Postat av: Hillan

Rolig fransklärare du har ;) Kram

2008-01-16 @ 21:13:04
URL: http://hillansplace.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0