Kräftskiva och supergryta

Hello everybody!

Inatt sov jag hos min far. Det beror på att vi var på kräftskiva igår.

"Kräftskiva i november?" tänker ni antagligen förbryllat.
Jajamensan. Det blir så om värdinnan blir sjuk lagom till den riktiga kräftskivan, och det är en tradition så stark att man absolut inte kan bryta den. Då blir det kräftskiva i november.

Så roligt vi hade. Jag börjar verkligen bli en snappsvise-expert av alla dessa kräftskivor. Varje år går man dit, och varje år sjunger man över 50 sånger. Snappssånger.  Men kul är det, kul som fasiken. Har varit där VARENDA år sen jag föddes. Jävligt coolt.

Idag hade jag i alla fall lovat att laga middag åt Theo, och det blev en mustig och väldigt mättande vegansk gryta till middag idag.

Det var en gryta med massvis med lök, vitlök, blomkål, broccoli, böngroddar och tomatkross kryddad med buljong, tomatpure, chilipasta, ingefära, kanel, chilipulver, paprikapulver och koriander tills allt gifte sig i en härlig blandning. Till sist stekta jag på lite tofu och hade i också, och jag kan berätta för er att  det blev hur gott som helst!

Verkligen en hit som jag kommer göra om. Både lättlagat, nyttigt, relativt billigt, så gott som alla ingredienser går att få tag på ekologiska och fantastiskt gott. Precis som jag vill ha min mat!



Ser det inte gott ut så säg? Erkänn nu allihopa, ni önskar att ni kan bo med mig så ni får äta min underbara mat!

Det absolut bästa är dock att det blev en massa över, så det räcker till ett par matlådor!


Kommentarer
Postat av: EgoElin

Haha jag va oxå på fest där dä käkades kräftor för fullt igår. Jag tog dock inga..tycker dom ser lite läskiga ut :O

2008-11-09 @ 20:21:18
URL: http://egoelin.blogg.se/
Postat av: Roy.

Själv har man då ALDRIG varit på kräftskiva!



Maten verkar jättegod!



Matlådor is the shiit!

2008-11-10 @ 01:11:38
URL: http://nils-agda.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

din blogg är jättekul å läsa^^

2008-12-24 @ 17:58:49
URL: http://gabbymothin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0