Thai-blomkålssoppa

Häromdagen gjorde jag en så underbart god soppa, så jag tänkte dela med mig av receptet. Det är så roligt att exprimentera med kryddor och grönsaker i köket, och när resultatet blir såhär gott måste man ju nästan ge receptet vidare. Jag kan även meddela att nästan alla ingredienserna i soppan går att få tag på ekologiska, så det är en god, nyttig och ekoreko rätt som passar både som förrätt eller som en lite lättare varmrätt.

Tänk på att alla mina recept är ungefärliga, kryddade efter hur starkt jag vill ha det, så alla mått som står är ca. Ta så mycket du vill ha, och gör om det så det passar dig!

Du behöver för två personer:

Ca 2 msk grön currypasta
ca 1 tsk ingefärspulver eller motsvarande i färsk ingefära
½ tsk malen koriander
½ tsk chilipulver
½ Blomkål
1 burk kokosmjölk
några droppar citronsaft eller lite citrongräs
salt och peppar
lite olja

Gör så här:

Börja med att skölja och skära blomkålen i ganska små buketter, stammen kan också vara med.

Värm lite olja i en kastrull och tillsätt currypastan och låt steka några sekunder.

Tillsätt blomkålen och resten av kryddorna och låt steka en liten stund under omrörning.

Tillsätt kokosmjölken och rör runt så att alla kryddor verkligen blandar sig. Låt kkoka upp, och sjud sedan under lock i tre-fyra minuter.

Tillsätt citronsaften.

Mixa med en stavmixer eller i en matberedare tills nästan helt slät. Mest mättande blir det om det fortfarande finns tuggmotstånd i blomkålen, och det blir några bitar som man måste tugga på.

Servera med ett gott bröd om det ska vara som varmrätt, eller som det är om det ska vara en förrätt.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0