Djurhållning

Eftersom jag inte kan sätta på TVn eller något annat som låter nu när Theo sussar, så passar jag på att läsa igenom en av de många broschyrer jag packade på mig på Vegomässan.

Denna från djurens rätt. Inser själv att den antagligen är vinklad, men de har med källhänvisningar, så lite sanning lär ligga bakom.
Eftersom jag blir så otroligt upprörd över vad jag läser tänkte jag dela med mig av några viktiga punkter ur innehållet.

Hönor, tuppar:
I Sverige idag finns ca 6 000 000 ägghöns, och av dessa 40 % i burar. Max 16 i varje bur, och de måste ha minst ett A4 stort område var. Stor del av resterande höns hålls i burar inomhus, ofta med grupper om tusentals fåglar, trots att en naturlig flock nästan aldrig är över 20 individer. Detta leder till onormala beteenden.
   Av ca 10 miljoner kycklingar som kläcks varje år är ungefär hälften tuppar. Då de inte kan lägga ägg dödas de direkt genom att man kastar ner dem levande i en köttkvarn.
  
Kycklingar: 75 000 000 kycklingar dödades i Sverige 2007. Dessa kycklingar fick aldrig träffa sina mammor. Dessa kycklingar är framavlade till att växa fort, vilket ger dem problem med till exempel benen. Av kycklingarna får upp till 24 stycken gå på arean av en kvadratmeter. Dåligt underlag gör att de ofta har t ex frätsår på fötterna. 35 dagar lever en kyckling ungefär. Sedan transporteras dem till slakterier, och ca 150 000 dör under transporterna. Sedan hängs de upp i fötterna, fortfarande vid medvetande, därefter doppas de i elektriska vattenbad för att bedövas, innan man skär halsen av dem och låter dem förblöda.

Fisk: Ca 6 miljoner fiska dödas i svenska vatten varje år. De flesta i havet, men vissa fiskar odlas även i bassänger. Fiskar kan känna både smärta och lidande, med det ignorerar många fiskare. Fiskarna får ofta kvävas till döds, efter en hemsk behandling av att fångas på krok, i nät eller trål. Hos odlade fiskar är det vanligt att man koldioxidbedövar fisken innan man kör strupen av den, men det är ineffektivt, och fisken är ofta vid fullt medvetande.
  
Dessutom är fiskeriet en otroligt svår påfrestning för natueren, något som jag ska läsa på lite mer om så jag kan utbilda er i det också. Kanske tar mig tid att skriva ner vad som stod om nötkreatur och grisar också, men det finns en risk att jag redan tjatat om det förut.


Jag tror jag måste sluta äta ägg... Även om jag redan nu äter ägg väldigt sällan och är jättenoga med att enbart äta ekologiska ägg. Det räcker inte.


 
Kommentarer
Postat av: Kim Ekholm

Det är bara att köra på!

2008-09-15 @ 09:21:42
URL: http://hip2besquare.eu
Postat av: Cecilia Mille Lindblom

Tack för berömmet angående Djurens Rätts foldrar! Roligt att se att innehållet inspirerat dig till att se över dina matvanor, och att du gillar det nya upplägget med källhänvisningar. Jag råkade se att det står att det dödas 6 miljoner fiskar varje år i bloggen, men den rätta siffran är hisnande 6 miljarder...

2008-09-17 @ 10:52:08
URL: http://www.djurensratt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0