Bananbröd°

Har nu lyckats med mitt första brödrecept. Riktigt nöjd faktiskt.

Recept:

3 dl vatten
1 banan
25g jäst
ca 4 dl rågmjöl
ca 6 dl dinkel-fullkornsmjöl
ca 1 krm salt

Gör såhär:

Värm vattnet till fingertemperatur.

Mixa i bananen och saltet.

Smula i jästen och rör tills den löser sig.

Häll i mjöl tills du fått till en bra konstistens och knåda degen. Ca 15 minuter tog det för mig, och då använde jag delvis degkrokar på en elvisp (som var alldeles för svag för en så hård deg) och händerna.

Låt jäsa under bakduk i en timme.

Knåda lite lätt och gör ca 9-12 frallor som du lägger på en plåt.

Låt jäsa i ca 30 minuter till.

Grädda i 12-15 minuter på 225°.

Avnjut. Man känner inte banansmaken så värst mycket, men aromen finns där. Nästa gång ska jag prova ett liknande men ljusare bröd, med mer banan i tror jag. Lite olja i skulle kanske även det vara gott.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0