Päronbröd

Det här med att baka bröd passar verkligen mig. De kräver kärlek, samtidigt som man kan banka ut alla sina aggressioner på dem.

Ultimat. Funderar så smått på att utmana mig själv och se om jag klarar av att inte köpa bröd på resten av året (knäckebröd räknas inte). Vi får se hur det går med det.'


Nu har jag i alla fall lyckats överträffa mig själv ytterligare en gång med ett fantastiskt bröd.

I 3 dl vatten mixade jag ner tre päron (skalade och urkärnade av en saftig och söt sort). 25 g jäst och lite salt. Mjölet blev en blandning av "mörk lantbrödsmjö" (fråga mig inte varför jag köpte det...) fullkornsdinkelmjöl och vetemjöl. I slutet blandade jag även i lite hackade paranötter och torkade tranbär.

Oj jäklar så gott det blev. Luftigt och saftigt, med en härlig crunch från nötterna och god sötma från päronen. Tranbären ger små smakexplotioner i munnen. Verkligen ett lyckat bröd!


Här är den inte gräddad. Penslar man på ett tunt lager vatten innan man kör in dem i ugnen så får de en fin gyllenbrun yta...

I helgen har jag även gjort en surdeg på råg, så idag ska jag försöka mig på ett surdegsbröd. Vi får väl se hur det går...

Kommentarer
Postat av: Per (Pappa) Berg

När blir det provsmakning?

2009-02-16 @ 15:12:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0