Bilder från Kanada, del 1

Här kommer lite bilder från Kanada. Litet urval ur väldigt många bilder.

De första två dagarna spenderades med min vän Jess morföräldrar i Montréal. De tog med mig upp på själva Mont Réal, till utkiksplatsen där, men även till kathedralen som står där.

Här är en bild på den fantastiska utsikten över Montréal. Den stora vita byggnaden är deras stora arena.

Efter Montréal tog de med mig till Jess i Ottawa, där jag även lärde känna massa av hennes vänner. Supertrevliga allihopa!



I Ottawa, som är Kanadas huvudstad, står ju självklart parlamentet. På bilden är det fotat från bron som går mellan Ottawa och Gatineau, där även gränsen mellan Ontario och Quebec går.



Framför parlamentet hittade man den här. The eternal flame of Canada. Varje provins är representerad med en sköld, och på kanten finns även provinsernas namn samt årtalet då de gick med.



Här är Rideau-floden, som flyter genom Ottawa och rinner in i floden mellan Ottawa och Quebec. Till vänster där bak ser ni parlamentet framifrån.



Här är en bild på några hus i centrala Ottawa, där himlen och en del av parlamentet avspeglas i ena huset.


Här ser ni mig framför den stora spindeln (usch!!) som finns utanför det stora konstmuseet i Ottawa, där jag spenderade en mycket trevlig dag. Detta var nog den varmaste dagen under hela tiden jag var där, tror det var runt 39 grader i skuggan.

Efter några dagar i Ottawa hemma hos Jess tog jag ett tåg till Toronto. Där couchsurfade jag en natt hos en supercool snubbe vid namn Jason och lärde även känna några av hans vänner. Tillsammans gick vi till Gay-distriktet, eftersom pridefestivalen var i full gång där. Superkul, men jag glömde helt bort att jag hade en kamera och fick inga bilder på det. Dagen efter mötte jag upp Jess föräldrar som bor i en by ca 1 timme utanför Toronto, så att jag skulle få se lite kanadensisk natur. Vi tog en biltur upp till "tranbärsriket" där det var fullt av sjöar och liknande.



Här är jag bakom en Inukshuk. Urbefolkningen brukade sätta upp sådana längs deras väg så att de skulle kunna hitta tillbaks och för att andra ska kunna hitta dem. Den på bilden är inte riktig, eftersom hennes föräldrar hade satt upp den i sin trädgård. Däremot såg man tio- kanske till och med hundra-tals längs med vägarna när vi åkte omkring.




Här är en Chipmunk!! Kan ni se den?? Den kom fram den sista dagen jag var hos hennes föräldrar (sov där i två nätter) trots att vi suttit och väntat på den varenda kväll och morgon. Den bodde under deras garage. Bland det sötaste jag sett.

Kan även påpeka att jag i Ottawa även såg en skunk och två tvättbjörnar. Något som roade mig mycket, vilket i sin tur roade mina vänner mycket. Tyvärr såg jag bara dem på långt håll i skymningen, och lyckades inte få nån bild på dem...

Tillbringade även en av de dagarna jag bodde hos hennes föräldrar med att åka in till Toronto och se staden lite. Men därifrån är det så många bilder så det får bli ett eget inlägg. Det kommer även mer från Ottawa och Montréal!

Men jag hoppas det ger er lite glädje så länge...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0