rotmos med linser

Theo är ju inte hemma idag, och jag är fullt upptagen med att plugga. I över fem timmar har jag nu suttit och läst prejudikat från diverse domstolar, markerat viktiga meningar, hänvisat mellan diverse rättsfall, propositioner och lagar. Nu har jag bara 50 sidor kvar i det här häftet.

Men se, då blev jag hungrig! Och när man pluggar behöver man energi! Och när man är ensam hemma kan man passa på att prova de där recepten som i vanliga fall blir ratade.

(Theo gjorde en väldigt äcklad min när jag berättade om mina planer för den här!)
Men man måste ju göra något bra av den härliga ekologiska kolroten som fanns med i lådan jag fick hem häromdagen.

Rotmos med linser!

2-4 portioner.

1 kålrot
3 potatisar
ca 1 dl okokta råa linser
vitpeppar
salt
muskot
lite smör
lite mjölk.

Gör såhär:

1. skala och dela potatisen och kålroten i mindre bitar, så de kokar fortare. Sätt dem på spisen

2. Koka linserna i lättsaltat vatten (det står på paketet hur länge men ca 15 minuter)

3. Häll av vattnet på linserna (använd sil) och potatisen och rotmoset.

4. Lägg tillbaks alltihop i kastrullen du kokade potatis i. Använd en potatismosare eller elvisp för att mosa ihop det. Tillsätt mjölk tills du får önskad konsistens. Släng i en klick smör på slutet också. Smaka av med kryddorna.



Hemma hos mig serverades den med sojakorv (ej med på bild) och en stor portion grönsallad gjord på ekologisk machesallad som även den kom från lådan.

Nu ska jag äta upp, och sen kommer de sista 50 sidorna rättsfall bara flyga förbi!
Kommentarer
Postat av: Roy.

this must be a godsend! vem har en kålrot i kylen? jo jag! mwhahaaa!

2009-03-23 @ 12:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0