Kryddiga bönbiffar

Här har vi dem. De förbenade (men mycket goda) bönbiffarna som låg på tallriken jag tappade på foten.

Biffarna som orsakade flera dagars haltande.

Men goda är dem, och jag grämer mig bara för att jag inte kunde spara fler...

Kryddiga bönbiffar

Ingredienser:

2 burkar kidneybönor

1 röd paprika
ca ½ dl rapsolja
1 vitlöksklyfta

ca ½ dl vetemjöl
ca 2 msk havregryn
salt
peppar
spiskummin
koriander
chilipeppar
paprikapulver


Gör såhär:

Hacka vitlöken. Skär paprikan i bitar.

Skölj av bönorna. Lägg dem tillsammans med vitlöken, paprikan, och oljan i en mixer, eller använd en stavmixer.

Mixa tills det är en smet, men den behöver inte vara helt slät, det är snarare godare om de är lite "chunky".

Blanda i mjölet, havregrynen och kryddorna.

Stek på mellanstark/svag  värme i en torr panna. De kan vara svåra att få att hålla ihop, men om man har tålamod så går det. Stek dem långsamt, låt det ta sin tid.

Ät och njut!

På bilden serveras de med min veganska potatisgratäng, i en matlåda som ska med som lunch till jobbet.
Kommentarer
Postat av: GABRIELLE

Hej.

Om du tillsaätter riven ost eller ägg, hållet det ihop bättre. (skrivet från min dotters blogg)

2011-06-20 @ 09:31:36
URL: http://magnifiic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0