Linssoppa med morot och potatis

En enkel, billig, dryg och god middag idag. Linssoppa. Perfekt när man måste ta slut på det som ligger i grönsakslådan i kylskåpet. Eller i slutet på månaden.

Linssoppa med morot och potatis.

Ingredienser:

1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl röda linser

3 morötter
4 potatisar

färsk persilja
2 buljongtärningar
2 msk tomatpure

1 ½ liter vatten.
1 tsk sambal oelek
muskot
gurkmeja

salt
svarpeppar
Timjan

Gör såhär:

Skala och hacka löken, vitlöken,  potatisen och morötterna. Hacka persiljan.

Stek lök och vitlök genomskinligt i botten på stor kastrull. Tillsätt morötter och låt steka i några minuter. Putta grönsakerna åt sidorna så att en fläck i mitten blir tom och låt sambal och tomatpure steka där i någon minut innan du blandar ihop allt.

Tillsätt potatisen, buljongtärningarna och ca 1 liter vatten. Låt koka upp och puttra någon minut.

Häll på resten av vattnet, linserna och kryddorna. Tänk på att buljongen är salt, så ta inte för mycket salt. Rör om så att linserna inte klumpar sig.

Låt koka i ca 15 minuter tills både linser, potatis och morötter är mjuka. Smaka av med svartpeppar och gurkmeja.

Ät tillsammans med ett gott bröd.





Kommentarer
Postat av: Ida

Oj, jag ska verkligen inte läsa din blogg så här sent känner jag... blir så hungrig!! Varianter av den där soppan brukar jag göra, men har aldrig provat med sambal oelek och gurkmeja. Blir det lite currysmak över det hela då...?



Jaa just det, det är mkt ägg och mjölk i olika produkter. Det tänker man ju inte så mkt på annars.

Ja jag tycker också att alla får välja själva vad de ska äta. Jag skulle aldrig tjata på nån icke-vegetarian att den ska sluta äta kött. Men det är lite irriterande när "köttätare" tycker man är onormal när man valt bort nåt "så viktigt".

Själv slutade jag äta kött för att jag hörde så mkt om dåliga djurtransporter ett tag. Har väl alltid vetat att de inte skötts bra, och har väl varit inne på att bli vegetarian förut också. Men nu blev jag bara illamående av att tillaga kötträtter så jag slutade helt. Och jag förstår hur du tänker, men jag har svårt att tro att jag nånsin kommer sluta med ägg och mjölk, även om jag vet att metoderna för att framställa det inte heller är helt okej. Känns som att jag behöver alla näringsämnen jag kan få, äter helt ärligt inte så bra i överlag.

Men behöver du inte äta en massa tillskott?

2009-05-11 @ 00:19:19
URL: http://daaarlingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0