Potatissallad

Ska försöka skriva ett par recept här i veckan, nu i början i alla fall. Har googlat runt lite och tycker att det finns alldeles för få veganska "vardags"-bloggar. Det finns mästerkockar som gör supersaker, men inte många som skriver om maten man lagar när man kommer hem från skolan/jobbet och är superhungrig och behöver något snabbt.

Jag vill helt enkelt bli en inspirationsblogg för andra veganer, när det gäller vardagsmat.

För mig var att lägga om kosten inget snabbt beslut. Jag har, som jag redan berättat, velat bli vegan väldigt länge, och har sett min vegetarianism som en inkörsport till veganismen. Innan man väljer att göra en så här radikal förändring av sin diet är det dock viktigt att man läser på. Jag skulle aldrig ens överväga att bara ge upp en hel matgrupp om jag inte var säker på att jag visste hur man skulle ersätta den, och hur man skulle få i sig alla näringsämnen ändå. Jag är allt för fler veganer och vegetarianer på vår jord, men man kan inte leva på morötter och isbergssallad.

Dåså. Över till dagens recept. Idag, efter det här fina vädret, längtade jag efter en somrig middag. Som jag redan ätit upp. Det blev dåligt med lunch idag nämligen, så jag åt en tidig middag.

Hursomhelst blev det årets första potatissallad för min del, och det var välkommet kan jag säga. Nu när alla fina vårprimörer börjar komma är det lätt att liva upp vilken sallad som helst.

Till potatissalladen blev det färdiga falaflar (falafel?) som jag hittade i frysen och dillsås.

Potatissallad 3-4 port


Ingredienser:
ca 4 potatisar
7-8 rädisor
två nävar ruccola

kapris
Olivolja
Äppelcidervinäger
Citronsaft
Dijonsenap
Salt och peppar

Gör såhär:

Koka potatisarna, gärna med skalet kvar. När de är klara, kyl ner dem direkt i kallt vatten.

Tärna potatis och rädisor (och sparris om man har i det), och blanda det med ruccolan och kaprisen.

Blanda citronsaft (1-4), äppelcidervinäger(1-4) och olivolja (2-4) med senap, lite salt och peppar och blanda så att det tjocknar. Häll det över potatissalladen.

Ät och njut.
Kommentarer
Postat av: Anonym

Antar att det var brist på det mesta... Blev blek och trött och javlig, men som sagt så var jag nog inte redigt mogen för det dar då. Mådde mycket battre nar jag började med fisk igen, men som sagt nån gång i framtiden vill jag garna vara vegan igen =)

2009-05-02 @ 19:39:50
URL: http://livetparanchen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0